پولاد آبدیده جنبش ملی/  یادداشت بانو دکتر فریبا قاسمی در سالروز درگذشت پدر

امروز از مردی سخن می گویم که از میان توده مردم برخاست و با همه ی دردها، رنجها، مشقت ها، آمال و آرمان هایشان با آنها زیست و هستی خود را براستی هزینه مبارزه برای آنها کرد.
پدر در دوران حکومت پهلوی یکی از اعضای موثر حزب ایران بود که با ایستادگی بر اندیشه های بنیادی حزب و پایدار در مخالفت با ائتلاف با احزاب و گروه های وابسته, نشان داد از زمان خود بسیار جلوتر بود. او در مبارزه بی امان با فئودال های محلی و آریستوکراسی و اشرافیت سیاسی و حکومتی، زندان های زمان شاه را با سربلند سپری کرد. در بحبوبه انقلاب با توجه به سواد تاریخی و سیاسی خود و تبحر و هنر سخنوری از عناصر شاخص و فعال جبهه ملی و حزب ایران بود و با اشراف به سوابق سیاسی , تازه بدوران رسیده ها به افشاگری خائنین پرداخت و به دلیل شخصیت مردمی و محبویت زیاد در جامعه، بعنوان نماینده منتخب مردم برگزیده شد. افشاگری‌های مستند ایشان, تازه بقدرت رسیده های آشکار و نهان و عوامل بیگانگان و سیاست پیشه گان سنتی را خوش نیآمد و با توجه به مواضع صریح و روشن ایشان در قبال گروگانگیری سفارت آمریکا و مخالفت با انتخابات مجلس خبرگان و دخالت‌های شورای انقلاب در کلیه تصمیم گیریها و تسلط خزنده آنها بر تمام شئونات کشور و محبوبیت ایشان در میان ملیون و آزاداندیشان راه یافته به مجلس وجود و حضور او در مجلس, خطری برای انحصارطلبان و عوامل آنها محسوب می‌شد و تصمیم به حذف ایشان از صحنه سیاسی گرفتند و با پرونده سازی و انتساب ایشان به کودتای نوژه بجرم آزاداندیشی به اعدام، و بخاطر حمایت‌های مجامع سیاسی و حقوق بشر بین المللی به حبس ابد محکوم شد.
پدر به لحاظ فعالیتهای مطبوعاتی و تحقیقات، مطالعات و تالیفات تاریخی از زمان خود بس جلوتر بود؛ زیرا در دو نظام خودکامه و به قول خود ایشان تک دیوانسالار سلطنتی و حاکمیت اسلامی تا آخرین لحظه در زندان و پس از آزادی مشروط, دردفاع از دموکراسی، حاکمیت ملی، عدالت اجتماعی و آرمان‌ها و اندیشه‌های دکتر محمد مصدق پا پس نگذاشت۔ ارمان های سیاسی دیروز پدر, پرچم امروز بخش پیشرو اپوزیسیون ایران است. پدر با سه شاخص سیاسی تعریف می شود: انساندوستی، ایراندوستی، دفاع از لائیسیته و مبارزه برای سوسیال دمکراسی.  به این اعتبار ابوالفصل قاسمی نه بعنوان تنها پدر یک خانواده ، بلکه پدر سیاسی همه انهایی ست که زیر پرچم استقلال، ازادی ، سوسیال دمکراسی، لائیسیته و جمهوریت مبارزه می کنند. راهی را که ابوالفصل قاسمی آغاز کرد، ما و نسل های آینده ادامه خواهیم داد و نام آنها و اهداف بزرگ شان بر پرچم ها و قلب های ما حک شده است.
از برجسته ترین خصوصیات این شخصیت لائیک و سوسیال دمکرات جنبش ملی این بود که هزار تهمت ناجوانمردانه و پشت پازدن های نارفیقانه شیفته گان قدرت را تحمل کرد و با نظام های حاکم سازش نکرده و چون فولاد آبدیده، همطراز محمد مصدق و حسین فاطمی و شاپور بختیار، از خود گذشتند تا حرمت ایراندوستی, ایستادگی، مقاومت و مبارزه را پاس دارند و افق های تازه ای برابر ملت ایران بگشایند.
بانو دکتر فریبا قاسمی فرزند زنده یاد ابوالفضل قاسمی دبیرکل فقید حزب ایران در سالروز درگذشت پدر
یاد همه جانباختگان راه آزادی ایران و ملت ایران گرامی باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *