بیانیه حزب ایران به‌مناسبت روز جهانی زن

اگر زنان به‌واسطه قوانین و سنت‌های ارتجاعی خوشبخت نباشند، آن جامعه مردانِ خوشبختی نیز نخواهد داشت!

هشت مارس؛ روزجهانیِ زن، روزِ پاسداشتِ برابریِ حقوقِ زنان،
روزِ گرامی داشت جنبشِ زنان برای مطالبه‌گری اجتماعی،
روزِ گرامی داشت جنبش جهانی ِتوقف خشونت و تبعیضِ جنسیتی علیه زنان،
روزِ گرامی داشت مبارزه با تحقیر و آزارِ جنسی و تن‌فروشی اجباری و هرگونه تجاوز،
روزِ گرامی داشت تلاش برای توقف خشونت‌هایِ خانگی، رفتاری و برخوردِ فیزیکی و کلامی، روزِ گرامی داشت مقابله با هرگونه سواستفادۀ مالی و اقتصادی از زنان، روزِ گرامی داشت مبارزه با کودک همسری، روزِ گرامی داشت مقابله با خشونت‌هایِ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، روزِ گرامی داشت تلاش درجهتِ برابریِ دستمزدها و ایجادِ موقعیتِ‌های شغلی براساس شایسته‌سالاری، روزِ گرامی داشت تلاش برای از بین بردنِ شکافِ جنسیتی و کوشش در جهت تساوی و احقاقِ حقوق نیمی از بدنه‌ی جامعه و در نتیجه نجاتِ همه جامعه، مبارک باد!

هم‌میهنان گرامی، علی‌رغم آنکه زنان در سرتاسر گیتی به نحو فزاینده‌ای به عرصه‌های مختلف اجتماعی ورود کرده و در بخش‌های متنوع جامعه استعدادهای خود را به کار برده و به طرز چشم‌گیری در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصاد، سیاست، فرهنگ، علم و هنر موثر و الهام‌بخش واقع شده‌اند، اما دنیا و همچنین سرزمینمان ایران از انسان‌های ناآگاه، که زنان قدرتمند و توانمند را برنمی‌تابند و معتقدند که قدرت بایستی همچنان تحت استیلای دنیای مردانه باقی بماند، خالی نیست.

برای ارتقاء آگاهیِ اجتماعی در این زمینه، همگان باید به این پرسش بنیادین پاسخ دهند که اگر یک زن به‌واسطۀ توانمندی‌های ذاتی و اکتسابی خود، شایستگی کسب قدرت را داشته باشد، از چه روی بایستی از این حق محروم بماند یا آن را پنهان کند و خواسته یا ناخواسته به تبعیض سیستماتیک تمکین کند!؟

هم‌وطنان گرامی، حزب ایران بر پایه اصول اعتقادیِ خود، با دیکتاتوریِ گروهی بر دیگری مخالف است و باور دارد حذف رویکرد مردسالارانه و ایجاد فرصت‌هایِ برابر برای رشد و تعالیِ همۀ اقشار جامعه به‌دور از تبعیض‌هایِ جنسیتی، وظیفه ی حکومت‌هاست و دولت‌ها موظفند حصولِ سعادت را برای همۀ افرادِ جامعه میسر سازند. بدین منظور، قوانین و احکامِ قضایی باید فرصت‌های برابر، پرهیز از کوچک شمردنِ بانوان و تساوی در امرِ حضانت، قضاوت، شهادت، ارث، دیه، حقِ سفر، حقِ طلاق و حق انتخاب پوشش را تضمین نمایند و حقوق اساسی اقشار متنوع جامعه نسبت به یکدیگر بایستی به گونه ای تَقنین و اجرا گردند که خواسته‌های دسته‌ای سد راه خواسته‌های دیگران نشود.

به دیگر سخن، انسان زمانی سعادتمند خواهد بود که سرنوشتش در دستان خود او باشد و از آنجا که برخورداری از سعادت و آزادی حق بدیهی بشر است، احقاقِ حقوق اساسی زنان در جامعه مدرن، تضمین‌کننده سعادت و آزادىِ کل جامعه خواهد بود چرا که از دامان زنان امکان پرورش فرهیختگان و دانشورانی مُیسر می‌شود که سرنوشت آینده جامعه در دستان آنان رقم خواهد خورد.

حزبِ ایران، روز جهانیِ زن را به تمامی مبارزین راهِ آزادی به‌ویژه به بانوانِ شجاع و سخت‌کوشِ هم‌میهن شادباش می‌گوید و تا برقراریِ عدالت اجتماعی، مبارزه علیهِ تبعیضِ جنسیتی را پابه‌پایِ مبارزه در راهِ آزادی مقدس می‌شمارد.

جاوید باد ایران
کمیته مرکزی حزب ایران
تهران — ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *