دبیرکل حزب ایران: این وفاق فقط برای جناح‌های درون حکومت است

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران، باردیگر موضوع گروه‌بندی های سیاسی و مسئله احزاب در نهادهای حکومتی و محافل خبری مطرح شده است. «خانه احزاب جمهوری اسلامی» یک منشور وفاق منتشر کرده است و از گروه‌ها و احزاب سیاسی خواسته است آن را امضا کنند.

ابوالقاسم رئوفیان، سخنگوی خانه احزاب ایران هدف سند منشور وفاق را کاهش تنش میان احزاب سیاسی مجاز به فعالیت اعلام کرد. اما 21 حزب با انتشار نامه‌ای مجمع عمومی خانه احزاب را تحریم کردند. مهندس نظام الدین موحد، دبیرکل «حزب ایران» و عضو شورای رهبری «جبهه ملی ایران» در مصاحبه با رادیوفردا می‌گوید: «این وفاقی که اخیرا مطرح شده است، به نظرما وفاق بین دستگاه‌های وابسته به دولت و جناح‌ه ای مختلف دولت است و مکانی برای ما نیست و ما شرکت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد.»

موحد در مصاحبه با رادیوفردا می‌افزاید: «مشکل اصلی حزب ما این است که اجازه فعالیت قانونی و ظاهرشدن به ما نمی‌دهند و ماهنوز یک باشگاه نداریم و هنوز نمی‌توانیم عقاید خود را آزادانه بیان کنیم و روزنامه‌ای در اختیار نداریم و روزنامه‌های موجود، حتی آنها که دم از آزادیخواهی می‌زنند، از درج نظرهای ما وحشت دارند.»

ماه منير رحيمي (راديو فردا): ابوالقاسم رئوفيان، سخنگوي خانه احزاب ايران هدف سند منشور وفاق را کاهش تنشهاي بين حزبي ايجاد وفاق و همدلي بين تشکلهاي سياسي داراي پرونده فعاليت اعلام کرد و آن را موجب نظام مند شدن رقابتهاي سياسي، ايجاد فضاي نشاط سياسي، دوري از خشونتهاي حزبي و رغب بيشتر مردم براي حضور در پاي صندوقهاي راي خوانده است. پيش تر 21 حزب با انتشار نامهاي مجمع عمومي دوم خانه احزاب را تحريم کردند.

ناظم الدين موحد، دبيرکل «حزب ايران» و عضو شوراي رهبري «جبهه ملي ايران» در باره وفاق احزاب به راديو فردا مي گويد: مساله وفاق ملي و وفاق مدتهاست بحث است. ما در حزب ايران وجبهه ملي از دو سال پيش سعي کرديم که احزاب ملي را که سابقه آزاديخواهي دارند با هم جمع بکنيم اقلا سالي يک دفعه جلسه اي داشته باشند به عنوان يک اپوزيسيون قانوني بتوانند تظاهر بکنند. متاسفانه مشکلاتي بود و انجام نشد. بعد هم وفاق ملي توسط نهضت آزادي آقاي دکتر يزدي مطرح کردند که آنهم چندان رشد نکرد. اخيرا اين وفاقي که مطرح شده است به نظر ما وفاق بين همان دستگاههاي وابسته به دولت و جناح هاي مختلف دولت است پس ديگر مکاني براي ما نيست و ما اصلا صحبت نکرديم و شرکت هم نخواهيم کرد.

امضاكنندگان سند بايد به مفاد ‏آن در سه بخش مبانی، قواعد رفتاری و اقتضاها، متعهد باشند. به افزوده رئوفيان، سخنگوي خانه احزاب ايران: ضمانت اجرايي سند خود احزاب هستند؛ اما امضاكنندگان نمي‏توانند و نبايد از فعاليت‏ها و اقدامات احزابی كه مبانی را قبول ندارند، حمايت كنند. بدين معنيی كه اگر حزبی فعاليتی در تعارض با حقوق اساسی ملت، مخالفت با جمهوريت، اسلاميت نظام و ولايت امر داشته باشد، يا خلاف مصالح و امنيت ملی اقدام كند، هيچ گاه مورد حمايت خانه احزاب قرار نخواهد گرفت.

م. م. ر.: از آقای موحد، می پرسم احزابی با سابقه طولانی مثل حزب ايران برای فعاليت با چه گونه مشکلاتی روبه رو هستند؟ 

نظام الدين موحد: مشکل اصلي ما اين است که اجازه فعاليت قانونی و ظاهر شدن به ما نمی دهند. ماهنوز يک باشگاه نداريم و هنوز نميتوانيم عقايد خود را آزادانه بيان کنيم و هنوز يک روزنامه ای در اختيار نداريم و روزنامه های موجود، حتي آنها که خودشان را منتسب به جناح آزاديخواهي ميکنند، وحشت دارند از اين که نظرات ما را درج کنند. بنده دو سال پيش شرحي نوشتم خدمت آقاي رئيس جمهور آقاي خاتمي، که حزب ايران حزبي است که در سال 1323 تاسيس شده و در همان وقت هم طبق مقرارت آن وقت اساسنامه و مرامنامه و موسسينش را به شهرباني اطلاع داديم و در آنجا ثبت شد و توضيح داديم که قانون احزاب که بعد از انقلاب تاسيس شده براي احزاب جديد است و عطف به ماسبق نکرده. جناب رئيس جمهوري در روي نامه دستور دادند به وزرات کشور و اداره احزاب. اداره احزاب هم گفتند خب شما هم بياييد اجازه بگيريد مثل ساير احزاب. جواب همين را دادم و گفتم حقوق دانهايتان را بگوييد بيايند با ما صحبت بکنند. چند روز بعدش که ما خواستيم برويم رئيس اداره احزاب توسط آقاي وزیر کشور  عوض شدند. مجددا ما با رئيس اداره جديد تماس گرفتيم. ايشون گفتند که اين نظر شما به نظر من درست مي آيد اما از مافوق به من دستور داده اند که چنين بکنيد پس شما به مافوق مراجعه بکنيد. من گفتم مافوق رئيس جمهور کي هستند؟ که به من جوابي ندادند. بنا بر اين ما به صورت دوفاکتو داريم عمل مي کنيم. خودمان خودمان را رسمي مي دانيم ولي اگر تابلويي بزنيم مسلما مانع خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *